Sähköpyöräavustus on epäonnistunut ajatus

Hallitus ehdottaa valtion avustusta sähköavusteisen polkupyörän hankintaa varten. Tukea myönnettäisiin 400 euroa sähköavusteisen polkupyörän ostajalle. Tukeen olisivat oikeutettuja ainoastaan luonnolliset henkilöt ja tukea olisi mahdollista saada vain kerran kalenterivuodessa. Tukea myönnettäisiin 1. huhtikuuta 2018 jälkeen hankitusta, uudesta sähköavusteisesta polkupyörästä. Tukea perustellaan liikenteen päästöjen vähentämisellä, kestävällä kaupunkikehityksellä, yhdenvertaisuuden toteutumisella liikenteessä sekä kansanterveydellisillä vaikutuksilla.

 

Liikenteen päästöjen vähentäminen on hyvä päämäärä. Valitettavasti sähköpyörien hankinnan tukeminen on väärä keino. Lähtökohtaisesti on sekä oikeudenmukaista että tehokkaampaa hillitä haitalliseksi koettua toimintaa haittaverojen kautta, kuin edistää yksittäistä, vähemmän haitallista toimintaa tukien kautta. Haittaverot kohdistuvat kaikkeen kyseistä haittaa aiheuttavaan toimintaan, kun taas tuet kannustavat vain tiettyä osaa haittaavasta toiminnasta siirtymään vähemmän haitalliseen muotoon.

 

Kestävä kaupunkikehitys on myös hyvä tavoite. Hallituksen esityksessä toivotaan yksityisautoilun vähenevän, kun ihmiset alkavat liikkua joukkoliikenteen ulkopuolisilla alueilla enemmän sähköpyörillä. Tavoite vaikuttaa kunnianhimoiselta, ja kohtuullisen epätodennäköiseltä. Vaikka esim. yksittäistä työmatkaa varten sähköpyörä voisikin olla mahdollinen, on haja-asutusalueilla yksityisautoilu käytännössä ainoa vaihtoehto esim. kaupassakäynnin ja muun asioinnin osalta. Maamme sääolosuhteet eivät varsinaisesti suosi sähköpyöräilyä kuin lähinnä kesällä. Kestävää kaupunkikehitystä edistettäisiin eniten kaavoittamalla tiivistä ja korkeaa asumista hyvien joukkoliikenneyhteyksien päähän, ei edistämällä haja-asutusalueiden sähköpyöräilyä.

 

Yhdenvertaisuuden edistäminen liikenteessä tai “liikenneköyhyyden” vähentäminen tuntuu ristiriitaiselta tavoitteelta. Esityksen perusteella sähköpyörän oletettu hinta olisi noin 2000 euroa, joka vaikuttaa kovalta hinnalta “liikenneköyhyydestä” kärsivälle kansalaiselle. Tuen voisi toki saada joka vuosi, joten mahdollisesti vuoden päästä käytetyiltä markkinoilta löytyisi edullisempia sähköpyöriä, vähemmän “liikenneköyhien” siirtyessä uusimpiin malleihin valtion tuella.

 

Kansanterveyden edistäminen on hyvä ajatus, mutta uskoisin, että edellämainituista syistä johtuen tuki kohdistuisi nykyisellään lähinnä kaupungeissa asuviin, jo aktiivisesti pyörillä liikkuviin kansalaisiin, jolloin tavanomaisesta pyöräilystä siirryttäisiin enemmän sähköllä liikkumiseen. Epäilen, että kansanterveydelliset vaikutukset jäisivät saavuttamatta. Kansanterveyttä voitaisiin edistää myös tehokkaammin pitämällä huolta esim. liikuntapalveluiden monipuolisuudesta, saatavuudesta ja saavutettavuudesta, sekä ohjaamalla yhteiskunnan varoja huippu-urheilun tukemisesta enemmän arkiliikunnan edistämiseen.

 

En pidä hallituksen esitystä miltään osin kannatettavana. Sähköpyöräily kuulostaa sen sijaan kiinnostavalta.

 

TuomasJaanu
Vihreät Helsinki

Kahden lapsen isä, yrittäjä ja tekniikan tohtori. Yksilön, talouden ja ympäristön onnellisuus on tärkeää.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu