Sähköpyöräavustus on epäonnistunut ajatus
Hallitus ehdottaa valtion avustusta sähköavusteisen polkupyörän hankintaa varten. Tukea myönnettäisiin 400 euroa sähköavusteisen polkupyörän ostajalle. Tukeen olisivat oikeutettuja ainoastaan luonnolliset henkilöt ja tukea olisi mahdollista saada vain kerran kalenterivuodessa. Tukea myönnettäisiin 1. huhtikuuta 2018 jälkeen hankitusta, uudesta sähköavusteisesta polkupyörästä. Tukea perustellaan liikenteen päästöjen vähentämisellä, kestävällä kaupunkikehityksellä, yhdenvertaisuuden toteutumisella liikenteessä sekä kansanterveydellisillä vaikutuksilla.
Liikenteen päästöjen vähentäminen on hyvä päämäärä. Valitettavasti sähköpyörien hankinnan tukeminen on väärä keino. Lähtökohtaisesti on sekä oikeudenmukaista että tehokkaampaa hillitä haitalliseksi koettua toimintaa haittaverojen kautta, kuin edistää yksittäistä, vähemmän haitallista toimintaa tukien kautta. Haittaverot kohdistuvat kaikkeen kyseistä haittaa aiheuttavaan toimintaan, kun taas tuet kannustavat vain tiettyä osaa haittaavasta toiminnasta siirtymään vähemmän haitalliseen muotoon.
Kestävä kaupunkikehitys on myös hyvä tavoite. Hallituksen esityksessä toivotaan yksityisautoilun vähenevän, kun ihmiset alkavat liikkua joukkoliikenteen ulkopuolisilla alueilla enemmän sähköpyörillä. Tavoite vaikuttaa kunnianhimoiselta, ja kohtuullisen epätodennäköiseltä. Vaikka esim. yksittäistä työmatkaa varten sähköpyörä voisikin olla mahdollinen, on haja-asutusalueilla yksityisautoilu käytännössä ainoa vaihtoehto esim. kaupassakäynnin ja muun asioinnin osalta. Maamme sääolosuhteet eivät varsinaisesti suosi sähköpyöräilyä kuin lähinnä kesällä. Kestävää kaupunkikehitystä edistettäisiin eniten kaavoittamalla tiivistä ja korkeaa asumista hyvien joukkoliikenneyhteyksien päähän, ei edistämällä haja-asutusalueiden sähköpyöräilyä.
Yhdenvertaisuuden edistäminen liikenteessä tai “liikenneköyhyyden” vähentäminen tuntuu ristiriitaiselta tavoitteelta. Esityksen perusteella sähköpyörän oletettu hinta olisi noin 2000 euroa, joka vaikuttaa kovalta hinnalta “liikenneköyhyydestä” kärsivälle kansalaiselle. Tuen voisi toki saada joka vuosi, joten mahdollisesti vuoden päästä käytetyiltä markkinoilta löytyisi edullisempia sähköpyöriä, vähemmän “liikenneköyhien” siirtyessä uusimpiin malleihin valtion tuella.
Kansanterveyden edistäminen on hyvä ajatus, mutta uskoisin, että edellämainituista syistä johtuen tuki kohdistuisi nykyisellään lähinnä kaupungeissa asuviin, jo aktiivisesti pyörillä liikkuviin kansalaisiin, jolloin tavanomaisesta pyöräilystä siirryttäisiin enemmän sähköllä liikkumiseen. Epäilen, että kansanterveydelliset vaikutukset jäisivät saavuttamatta. Kansanterveyttä voitaisiin edistää myös tehokkaammin pitämällä huolta esim. liikuntapalveluiden monipuolisuudesta, saatavuudesta ja saavutettavuudesta, sekä ohjaamalla yhteiskunnan varoja huippu-urheilun tukemisesta enemmän arkiliikunnan edistämiseen.
En pidä hallituksen esitystä miltään osin kannatettavana. Sähköpyöräily kuulostaa sen sijaan kiinnostavalta.
Useita vuosia polkupyöriä korjanneena olen täysin samaa mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköpyörä ei ole mikään kansanterveydellinen asia, sähköinen pyörätuoli taas on.
Tässä nyt vain yritetään helpotella entisestäänkin varakkaiden ihmisten lelujen hankintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Luulisin sähköpyöristä myös tulevan nuorison leluja, joilla ajellaan ihan vaan huvin vuoksi rallia raitilla!
Ilmoita asiaton viesti
Minulla olisi tehokkaampi keino: Ostetaan 400 eurolla päästöoikeuksia. Tuolla rahalla saa pössytellä 44 tonnia hiilidioksidia ilmakehään, eli vaikkapa ajaa 400 000 km autolla. Harva sitä kuitenkaan jaksaa tuollaista matkaa pyöräillä.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomus taitaa olla itsekin kaatamassa tätä ehdotusta, miellyttävää: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/244542-kokoomukse…
Ilmoita asiaton viesti
”Maamme sääolosuhteet eivät varsinaisesti suosi sähköpyöräilyä kuin lähinnä kesällä.”
Itsehän käytän normaalia pyörää kesäisin ja sähköpyörää talvisin. Juurikin siitä syystä, että sähköavustus talvella helpottaa hangessa polkemista. Lisäksi voi pukea päälle niin paljon vaatetta, ettei palele, mutta sähköavustuksen ansiosta ei myöskään hikoile. Lisäksi auton lasien skrapaaminen talvella on kylmää puuhaa, mutta sähköfillarilla polkiessa pysyy hyvin lämpimänä. Lisäksi siirtymän aikana ei tarvitse säätää vaatekertojen määrää. Toisin kuin autoillessa jolloin kabiinin lämmetessä alkaa talvivaatteissa tulla kuuma. Kun pyöräillessä on reilusti vaatetta, päällä, niin tarkenee, muttei hikoa kuten bussissa tai palellu kuten bussia paikallaan pysäkillä odotellessa. Pyörän polkeminen tuottaa juuri sopivasti lämpöä lämpimänä pysymiseen muttei hikoiluta.
”Sähköpyörä ei ole mikään kansanterveydellinen asia, sähköinen pyörätuoli taas on.”
Sähköpyöräilyn terveysvaikutukset ovat samaa luokkaa tai suuremmat kuin normaalin pyöräilyn. Sähköpyörän käyttäjät nimittäin pyöräilevät mieluummin kuin normaalin pyörän. Lisäksi sähköpyörä voi myös vastata monelle sähköistä pyörätuolia. Esimerkiksi sydänvikaiset eivät saa rasittaa itseään liikaa, mutta jotain liikuntaa olisi hyvä harrastaa. Sähköpyörä tarjoaa tasaisempaa ja kevyempää rasitusta kuin normaali pyörä.
Ilmoita asiaton viesti